Pierderile lui Samson.

samson_and_delilah_1630

Viața lui Samson reprezintă drumul de la eroism la eșec, pentru că este judecătorul lui Israel limitat de propriile capricii. Samson este omul care a produs un cutremur armat de unul singur, prin care obține succesul contra filistenilor, adversarul arogant și nemilos al lui Israel. Nașterea sa a fost gândită de Dumnezeu ca plan de salvare pentru poporul Său, dar exagerările și vulnerabilitățiile de care dă dovadă eroul Samson, au subminat viziunea lui Dumnezeu pe termen lung, el fiind judecătorul cu mandat de 20 de ani și cu o pensionare impusă și definitivă.

Paradoxul acestui mare erou este acela, că poate cucerii orice, lei, castele, armate, lanțuri etc., dar este cucerit de o femeie. Nu e amuzant că oamenii sunt capabili să scrie istorie în domeniile pe care le stăpânesc, dar vulnerabilitatea ușor neglijată din caracter, poate devenii uriașul peste care nu mai pot trece? David cuceritorul zecilor de mii, devine cuceritul Batșebei. Victoriile lui Samson răsună și astăzi, dar limitele slujirii sale sunt confirmate de caracterul pe care nu-l schimbă, deși Dumnezeu repetă în viața acestui lider anumite episoade diferite, dar cu aceiași morală. Aceiași strategie pe care o are soția de obținere a secretului ghicitorii, o are și Dalila atunci când caută secretul puterii sale. Pierderile lui Samson, vin în timp.

Prima pierdere este cea a caracterului care vine odată cu neascultarea de părinți (Judecători 14:3), căsătoria cu o femeie din afara culturii, religiei și viziunii pe care Dumnezeu o are cu privire la un nazireu, omul pus deoparte pentru gloria Sa. Neascultarea este urmată de imoralitate sexuală (Judecători 16:1), apoi de multele minciuni spuse concubinei Dalila pentru divagare (Judecători 16:7,11), și de ce nu, câte o ghicitoare pentru haine de schimb. Atunci când te compromiți și decizi să păcătuiești, permiți diavolului să te ducă din rău în mai rău. Prima minciună o cheamă pe a doua, prima bârfă o cheamă pe a doua în contextul în care sesizezi că bunătatea lui Dumnezeu te cheamă la pocăință, dar pentru că ști că ai o chemare înaltă, alegi drumul compromisului, pentru că doar nu o fi chiar așa.

A doua pierdere este aceea a legământului. Judecători 13:5 spunea că, briciul să nu treacă peste capul lui, pentru că este închinat Domnului. Ruperea legământului vine treptat, prin atingerea de cadavrul leului sfâșiat, prin consumul băuturilor alcolice la nuntă, prin relații sexuale cu prostituate și prin divulgarea secretului în urma insistenței femeii ce pretinde că îl iubește, fără să realizeze că iubirea ei pentru el, era alimentată de iubirea pentru banii celor ce îi doreau moartea. Dalila îl tunde scump, iar Samson plăteștea cea mai scumpă programare la hair-style.

A treia pierdere a lui Samson este pierderea viziunii. Primul lucru pe care îl fac filistenii atunci când pun mâna pe adversar, este să îi scoată ochii. Un om fără vedere este deja mort, pierdut. I-au scos ochii, pentru că pierderea luminii ochilor te aruncă în întunericul pe care nu l-ai anticipat atunci când, ți-ai permis luxul trăirii în păcat în ciuda legământului dintre tine și Dumnezeu. Fără viziune, fără perspectivă, fără Dumnezeu. Pierderea viziunii este extrem de gravă pentru că majoritatea creștinilor văd negru în fața ochilor. Nu tu bucurie, nu tu minunile lui Dumnezeu. Au ochi dar nu văd. Și nu e necaz mai mare pentru om, decât să nu vadă gloria lui Dumnezeu în propria sa viață. Dumnezeu îl familiarizează pe Ieremia cu viziunea, întrebându-l de la prima întalnire, ce vezi Ieremio? Pentru că este important ce vedem în relația cu Dumnezeu. Samson a pierdut viziunea, atât spiritual, cât și fizic.

A patra pierdere este pierderea libertății. Ironia sorții, să devii cucerit de cei pe care i-au cucerit de mii de ori. Să fii victima lucrurilor prin care triumfai atunci când te temeai de Dumnezeu. Judecători 16:21 spune că filistenii l-au coborât la Gaza. Dacă până acum ai jucat în două tabere, în cea a neprihănirii și cea a păcatului, slujirea la doi stăpâni îl face pe Dumnezeu să se retragă, iar alegerile tale te vor coborâ. Iona se pogoară la Iafo,fugind  de Dumnezeu, apoi se pogoară în fundul corabiei, pentru odihnă, dar Dumnezeu decide să îl coboare mai mult, până în fundul adâncului prin plimbarea cu balena de 11:15. Păcatul te coboară, în umilință la râșnița filistenilor, în ironia și disprețul lor, în întunericul pe care nu l-ai anticipat, pentru că păcatul te va duce întotdeauna mai departe decât te aștepți.

Așadar Samson a pierdut caracterul, legământul, viziunea și libertatea. Tu ce ai pierdut? Dacă simți că joaca cu Dumnezeu prin iubirea păcatului te jefuiește de autoritate, viziune, credibilitate, pasiune și iubire pentru Hristos, oprește-te până nu devii robul celui pe care l-ai biruit. Acum este timpul să punem frână și să înțelegem că avem o chemare înaltă. Cu altă ocazie, voi vorbi despre pocăința lui Samson. Slavă Domnului că istoria lui Samson, se încheie cu pocăință.

Lasă un comentariu